Podomový predaj energií

Zásady – Aby ste si boli istí, že sa nestanete obeťou podvodu (klikni)

Nepodpisujte zmluvy s podomovými predajcami medzi dverami

 

Navštívil vás už podomový predajca? Boli ste prekvapení, čo všetko vám ponúkol? Ponuky vysávačov, kníh a výhodných paušálov vystriedala ponuka výhodných zmlúv na dodávku elektriny. Cieľovou skupinou sú najčastejšie starší občania. Skúsenosti zákazníkov potvrdzujú, že podomoví predajcovia vedia byť pri obchádzaní domácností v skutku vynaliezaví. Často zvolia agresívne predajné techniky, takže sú schopní obalamutiť aj sebaistých jedincov. Sľuby o nižších cenách vyzerajú často veľmi lákavo, ale realita môže byť úplne iná. Predajcovia neraz používajú triky a zavádzajú klientov – sú totižto platení za počet podpísaných zmlúv.

Viete čo podpisujete? Bežný postup podomových predajcov elektriny začína oznamom v obecnom rozhlase, že prišli energetici, a že obyvatelia si majú pripraviť faktúry, lebo sa budú znižovať mesačné zálohy a treba podpísať nové zmluvy. Z chovania predajcu je často veľmi ťažké zistiť, pre ktorého dodávateľa elektriny pracuje. Nezabúdajte, že ako odberateľ máte právo si overiť, ktorú konkrétnu spoločnosť predajca zastupuje. Podomoví predajcovia sa často vydávajú za vášho súčasného poskytovateľa elektriny a ponúkajú vám jednoduchú a rýchlu zmenu ceny. Stačí jeden podpis na formulár a mesačne vraj ušetríte niekoľko percent z vašej faktúry. Čo vám však predajcovia „zabudnú“ povedať? Niekedy práve to, čo je v zmluve najdôležitejšie: doba viazanosti zmluvy, skutočná totožnosť predajcu a firmy, ktorú zastupuje, skryté poplatky, o ktorých sa dozviete až pri prvej fakturácii, alebo to, že ponúkaná zľava sa týka približne len polovice celkovej ceny na faktúre.

 

Aké sú riziká?

–       dohodnutá cena v konečnom dôsledku nemusí byť nižšia

–       zmluvne sa zaviažete na dlhé obdobie (pri predčasnej výpovedi zmluvy od vás môže nový dodávateľ žiadať vysoké pokuty)

–       skryté zmluvné poplatky

–       nedostatočná zákaznícka starostlivosť (neexistencia zákazníckych centier, nedostupná zákaznícka linka, spoplatnenie služieb, ktoré sú u súčasného dodávateľa zadarmo,…)

 

Ako sa brániť?

–       Nič nepodpisujte hneď – vždy si podpis zmluvy dobre rozmyslite a nenechajte sa do ničoho nútiť

–       Poraďte sa so známymi alebo na zákazníckej linke u vášho súčasného dodávateľa

–       Zvážte výhody súčasného dodávateľa – Naozaj sa oplatí pre 1€ mesačne prísť o spoľahlivého dodávateľa a nadštandardné zákaznícke služby?

 

Uvedomujte si svoje spotrebiteľské práva!

– právo na informácie

– právo výberu

 

Využitím týchto základných práv sa môžete vyhnúť unáhlenému a často zlému rozhodnutiu.